Творчий вчитель

Використання методу проектів в школі І ступеня

09.12.2017 19:10
shkola.ostriv.in.ua/publication/code-72DD451A01455/list-236875A5327

Положення про Всеукраїнський конкурс уроків "18.05. Право на пам"ять"

https://almenda.org/tag/krim/

Робота-учасник І\/ Всеукраїнського конкурсу "Творчий вчитель - обдарований учень"

https://teacher.iod.gov.ua/table.php

Методики для психолого-педагогічного анкетування особистості переможців олімпіад

 (психодіагностична карта особистості)

 



Джерелоhttps://krutienko.ucoz.ua/index/robota_z_obdarovanimi/0-14

Робота з обдарованими дітьми (методичний порадник)

У збірці містяться зразки наказів, картки, план реалізації проекту «Обдаровані діти», представлено зміст та структуру проектування індивідуального освітнього маршруту обдарованого учня.



Джерелоhttps://krutienko.ucoz.ua/Zavuch/obdarovani_diti.pdf

Пам'ятки, рекомендації, інструкції щодо роботи з обдарованими учнями.

Дані матеріали стануть у нагоді при організації роботи зі здібними та обдарованими учнями.



Джерелоhttps://krutienko.ucoz.ua/obdarovani_diti.zip

“Методика інтелектуальної діагностики обдарованості дітей віком 11-14 років” містить методику Д. В. Ольшанського “Рівень самооцінки”, А. Маслоу “Піраміда потреб”, вербальний тест творчого мислення “Незвичайне використання” Є. І. Щебланової.

Діагностична методика «Провідний мозок»

Переплети пальці обох рук, утвори «замок». Лівий палець зверху – це ознака кращого розвитку уяви, фантазії (правої півкулі мозку). Правий палець зверху – це ознака кращого розвитку логічно-понятійного мислення (лівої півкулі мозку). До чого у тебе природні здібності: до мислення-міркування чи до уяви-фантазії? Познач провідний палець буквою П.або Л.

Діагностична методика «Провідний мозок»

Склади обидві руки на грудях. Утвори «позу Наполеона». Ліва долоня на правій руці – це ознака кращого розвитку уяви, фантазії (правої півкулі мозку). Права долоня на лівій руці – це ознака кращого розвитку логічно-понятійного мислення (лівої півкулі мозку).

До чого у тебе природні здібності: до мислення-міркування чи до уяви-фантазії? Познач провідну руку буквою П або Л.

За результатами тестових завдань визнач власний код взаємодії правої і лівої півкуль мозку, взаємодоповнення мислення і уяви (фантазії). Поміркуй, до якого виду творчості у тебе є більші нахили: до художньої, до технічної чи до наукової?



Джерелоhttps://iod.gov.ua/viewpage.php?page_id=28

“Методика інтелектуальної діагностики обдарованості школярів віком 7-10 років” містить модифікований опитувальник В. Мак-Кензі “Визначення множинного інтелекту”, методики “Композиція”, “Піктограми”, “Закінчи речення”.

Діагностика інтелектуальної обдарованості абстрактного типу: лінгвістичної (словесної), логіко-математичної (числової)

Вербальний (лінгвістичний) інтелект складає значну частину відомого стандартного тесту вимірювання інтелектуального рівня розвитку особистості (IQ). Завдяки йому визначається здатність учнів молодшого шкільного віку сприймати лексичні значення слів, відтворювати їх в усному і письмовому мовленні.

Але не менш важливо методом спостереження за учнями початкових класів фіксувати, хто з них:

• сприймає максимальну кількість слів слухом і зором;

• прагне до гри словами, словесного розвитку;

• намагається поєднувати слова із відповідними зоровими образами;

• вдається до внутрішнього (егоцентричного) мовлення як супроводу ігрових або графічних дій.

«Три дороги» ( Тест В.П.Тименка)

Мета. Виявити психологічну установку на особистісно значущий вид життєдіяльності, вибір якої зумовлений станом функціональної асиметрії півкуль головного мозку (правої «художньо-образної», лівої «логічно-понятійної» , або їх взаємодії при виборі «прямої дороги»).

Прочитай казковий епізод про «три дороги»:

А) «ліворуч підеш – сам будеш голодним, а кінь твій буде ситим»;

Б) «праворуч підеш – сам будеш ситим, а кінь твій буде голодним»;

В) «прямо підеш – невідомо, що буде. Можливо, і коня втратиш, і себе погубиш».

Яку з трьох доріг ти обереш? Чому?



Джерелоhttps://iod.gov.ua/viewpage.php?page_id=27

Положення про Всеукраїнський конкурс "Школа - джерело талантів - 2015"



Джерелоhttps://iod.gov.ua/downloads.php?cat_id=2&download_id=86

Методика виявлення особливостей розвитку винахідливості дошкільника 
(Розроблено Кузьменко В.У.)

Програма спостережень за проявами винахідливості у дитини 3-7 років.

1) Чи висловлює дитина власні ідеї? Як часто придумує, ініціює, пропонує що-небудь?

2) Чи є в цих пропозиціях новизна, порівняно з діючими в групі зразками, моделями поведінки?

3) В яких видах діяльності, ситуаціях, умовах спілкування найчастіше проявляється новизна, оригінальність, винахідливість?

4) Яку участь бере дитина у реалізації власних ідей (виконує самостійно, залучає інших, нав'язує іншим, повністю знімає з себе, частково відсторонюється, інше);

5) Стосовно чого висловлюються ідеї? (щодо нових видів діяльності, розваг, спільних занять, власних хобі, інше);

6) Чи висловлює дитина пропозиції, як зробити краще, по-іншому?

7) Чи вносить нове в ігрову діяльність? В чому полягає новизна? (тематика ігор, сюжет, ролі, функції персонажів, матеріали, інше). Які джерела сюжетів ігор? (життя дорослих, фільми, книги, розповіді інших тощо);

8) Чи вносить дитина пропозиції щодо встановлення правил гри, поведінки в групі?

9) Чи пропонує дитина ідеї щодо розв'язання конфліктних ситуацій? Який зміст цих ідей?

10) Чим відрізняються вироби дитини від зразків дорослого (тематикою, оформленням, кольором, деталями, композицією, інше)?

11) Який характер мають ідеї та пропозиції дитини (егоїстичний, альтруїстичний, жертовний, однаково важливий як для групи, так і для себе, інше);

12) Чи проявляється наполегливість у втіленні власного задуму?

13) Як ставиться до винаходів, ідей, пропозицій інших дітей?( радіє, заздрить, сумує, підтримує, заохочує до продовження);

14. Як дитина використовує винаходи, вигадки, ідеї інших в своєму житті (не використовує, копіює, вибирає найкраще, доповнює, перетворює у відповідності до своїх можливостей, інше);

15) Як дитина реагує на ідеї, пропозиції дорослих (підключається до втілення, доповнює власними знахідками, перетворює, очікує настанов, вказівок, інше).

Моделювання експериментальних ситуацій здійснюється з метою виявлення притаманних дітям 3-7 років особливостей розвитку винахідливості, специфіки її прояву залежно від виду діяльності. Зауважимо, що експериментальні ситуації моделюються не тільки у різних видах діяльності, але і створюються двох варіантах з різною мірою проблематизації завдання (перший варіант більш простий та чітко окреслений, а другий більш складний та невизначений).

Експериментальна ситуація 1 Оригінальність зображення . Проводиться з метою виявлення прояву винахідливості в образотворчій діяльності, встановлення оригінальності зображення залежно від ступеню проблематизації завдання.

Підготовка дослідження . Підбирається 10 карток із намальованими на них контурними зображеннями частин чітко визначених предметів (наприклад, стовбур з однією гілкою, голова з двома вухами, продовгуватий тулуб тварини ) і 10 карток із зображеннями простих геометричних фігур (коло, квадрат, трикутник) або незавершених елементів (хвилястих ліній, крапок тощо), що зумовлює різний ступінь проблематизації завдання.

Хід дослідження. У першому варіанті дитині пропонують домалювати кожну з контурних фігур, у другому – кожну із геометричних фігур або елементів таким чином, щоб вийшов завершений малюнок. Умовами експерименту передбачено, що діти виконують малюнки індивідуально, що не дозволяє їм копіювати роботи один одного.

Обробка даних. В обох варіантах підраховується коефіціент оригінальності малюнку кожної дитини, який визначається на основі порівняння з іншими малюнками дітей групи. Коефіціент оригінальності дорівнює кількості малюнків, які не повторюються ні в кого з дітей групи.

Коефіціент оригінальності співвідносять з одним із типів розв'язання завдання.

• Тип 1 оригінальне зображення. Характеризується тим, що пропонована фігура використовується якісно по-новому, або дитиною зображується нетиповий предмет, який може бути включений у сюжет. У цьому разі фігура включається як один із другорядних елементів для створення нового образу (трикутник не криша будинку, а кінчик олівця, яким хлопчик малює картину).

• Тип 2 – частково оригінальне зображення. Характеризується тим, що дитиною зображується типовий об'єкт (круг-голова, трикутник-криша тощо), але з своєрідними та неповторюваними у інших малюнках, деталями та елементами.

• Тип 3 – відтворювальне зображення, характеризується тим, що дитина зображує типовий предмет і застосовує при цьому типові зразки, поширені прийоми зображення, шаблонні елементи тощо.



Джерелоhttps://iod.gov.ua/viewpage.php?page_id=26

Як учителю перемагати на конкурсах?

Кожного року державні органи влади проводять різноманітні конкурси для освітян. Свою лепту у проведення конкурсів вносять бізнес-структури. Мета майже в усіх одна – допомогти педагогам запроваджувати інновації.

Як учителю зорієнтуватись у бурхливому потоці конкурсів й головне – взяти участь у них результативно, тобто перемогти? Із цим запитанням ми звернулись до Артура Кочаряна, керівника Департаменту з питань ІКТ Новопечерської школи.

Пане Артуре, ви три роки поспіль брали активну участь в організації та проведенні всеукраїнського конкурсу Microsoft «Учитель-новатор». Що би ви порадили вчителям, які хочуть взяти участь у таких конкурсах?

По-перше, варто визначитися з метою участі. Вистачить поставити собі запитання, для чого ви берете участь у конкурсі? Якщо мотивація – адміністрація, що просить взяти участь, – таким буде й результат. Це звучатиме прагматично, але варто знати «ціну питання». Учитель витрачає час на підготовку своєї роботи на конкурс, а що може отримати в разі перемоги? Якщо мова йде про чергове оголошення подяки або вручення сертифіката, я б особисто не хотів брати участь. Якщо ціна питання (часу, який витрачає учитель, додаткових ресурсів та інше) того варта – обов'язково спробуйте свої сили.

А якою може бути ціна питання?

Усе залежить від конкурсу, від його призового фонду. Якщо йдеться про попередні конкурси Microsoft «Учитель-новатор», то це були ноутбуки персонально для переможців, техніка для навчального закладу, а також участь у міжнародних форумах. Гадаю, це дуже добра мотивація.

Іноді вчителі скаржаться на необ'єктивність журі. Як ви вирішували подібні питання?

Такий світ: ображені, на жаль, будуть завжди. Важливо, щоби організатори зробили прозорим сам процес оцінювання конкурсних робіт: повинні бути відомими чіткі критерії, показники та індикатори для визначення переможців. Крім того, варто завжди залучати тільки фахівців високого рівня, практиків, які знаються на даному питанні. З досвіду зазначу: у переважній більшості всі питання необ'єктивності роботи журі вирішувались одразу після констатації для учасника невідповідності його роботи зазначеним у положенні конкурсу критеріям.

Зараз стартував уже ХІ всеукраїнський конкурс Microsoft «Учитель-новатор». Які поради ви б дали тим учасникам, які хочуть стати переможцями?

Хороше запитання. Насправді все досить просто. Порад буде кілька, але важливо дотримуватись їх усіх.

По-перше, уважно читаємо Положення конкурсу. Саме уважне ознайомлення з цим документом дозволить учаснику зрозуміти, що саме хоче побачити та очікує організатор конкурсу. Наприклад, не варто подавати конкурсну роботу про патріотичне виховання на конкурс, де організатор очікує роботи екологічного спрямування; звісно, учасник може подати свою роботу, і ця робота може бути дуже хорошою, але в даному конкурсі вона стовідсотково не потрапить у переможці.

По-друге, знову уважно читаємо Положення конкурсу. Якщо з темою ви вже визначились і зрозуміли, який напрям треба вибрати, відтак головним стає її оформлення. З досвіду зазначу, що не завжди учасники дотримуються правил оформлення робіт.

Наприклад, у конкурсі «Учитель-новатор» завжди був шаблон, який треба було заповнювати, просто заповнити відповідні поля. Типові помилки, які робили вчителі: роботу готували за власним шаблоном, який докорінно відрізнявся від обов'язкового; змінювали в шаблоні поля; до шаблону додавали свої сторінки. Учасник, який хоче отримати перемогу, повинен правильно оформити свою роботу. Не варто щось змінювати та додавати. Якщо учасник уважає за потрібне додати ще 5 відеофільмів по 20 хвилин кожний – будь ласка, але в окремому файлі.

Треба просто стати на місце організаторів і членів журі. Шаблони (аплікаційні форми) саме тому й розробляються, щоби за мінімум часу члени журі змогли зорієнтуватись у великій кількості матеріалів. На даному етапі нелогічно буде витрачати час на роботи, які просто не відповідають вимогам оформлення. Якщо вчитель не може викласти саму суть своєї роботи, так звану «родзинку» свого матеріалу, у кількох реченнях, то, можливо, ще зарано брати участь у конкурсах і варто над собою попрацювати.

По-третє, знову Положення. Наразі мова йде про зміст самої роботи. Дізнайтеся, що саме хоче побачити організатор конкурсу у вашій роботі. Це ретельно прописано в меті, завданнях конкурсу та критеріях оцінювання робіт. Сам організатор уже зазначив свої очікування. І якщо це очікування – використання технологій Microsoft у навчальному процесі, то не варто подавати на конкурс роботи іншого спрямування. Ці роботи, повторюю, можуть бути красивими, цікавими та суспільно значущими. Проте для даного конкурсу вони будуть неактуальними, краще знайти інші конкурси й подавати роботу туди.

Окремо хочу зосередитись на показниках результативності вашої роботи. Ваша робота повинна бути не тільки оригінальною й відповідати очікуванням організаторів, а й мати практичне значення. Ну провів учитель один раз добрий урок – і що змінилось? Це була разова акція чи ця система змінює учнів, покращує освіту, щось інше? В ідеалі треба показати практичне значення, не треба прописувати типові кліше на зразок «Учні отримали навички використання сучасних ІКТ?». У журі одразу виникне кілька запитань: які учні, скільки учнів, які навички, з яких саме ІКТ отримали і що далі? Треба показати конкретну користь від використання даної технології для конкретної аудиторії. І не забуваємо про кількісні та якісні показники.

І передостаннє – строки. Якщо в умовах зазначено, що останній строк подання, наприклад, 15 лютого 2015 року, не варто дотягувати до останнього й відправляти роботу в останній день. Неприпустимим, звісно ж, є подання роботи після зазначеного строку. Чи треба таким чином показувати відсутність у вас організації робочого часу?

Наостанок хочу побажати: беріть участь у конкурсах, не соромтесь, не бійтесь. Участь у конкурсах того варта. Це не тільки подарунки та інша матеріальна вигода – це ваше публічне визнання та поширення вашого досвіду серед однодумців. З досвіду знаю: в Україні дуже багато талановитих педагогів, які готові до навчання впродовж усього життя, готові до змін. Я вдячний Богові, що мав і маю можливість знаходити ці справжні таланти та сприяти їх розвитку



Джерелоhttps://osvita.ua/school/method/teacher/44840/

Творчий вчитель

В цій рубриці немає статей.