Періодичність проведення планових перевірок
Період між державною атестацією навчальних закладів відбуваються планові перевірки. Розглянемо, як визначають періодичність проведення цих перевірок Питання щодо проведення планових перевірок навчальних закладів незалежно від їх типів і форм власності врегульовані законами України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 № 877-V, «Про освіту» від 23.05.1991 № 1060-XII, «Про загальну середню освіту» від 13.05.1999 № 651-XIV та підзаконними нормативно-правовими актами, зокрема Положенням про загальноосвітній навчальний заклад, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27.08.2010 № 778 (далі — Положення про загальноосвітній навчальний заклад), Порядком державного інспектування навчальних закладів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03.05.2012 № 353. Згідно з пунктом 117 Положення про загальноосвітній навчальний заклад у період між атестацією проводяться перевірки (інспектування) навчального закладу з питань, пов’язаних з навчально-виховною діяльністю. Зміст, види і періодичність таких перевірок визначають залежно від стану навчально-виховної роботи, але проводять їх не частіше ніж два рази на рік. Перевірки щодо питань, не пов’язаних із навчально-виховною роботою, здійснює засновник (власник) навчального закладу відповідно до законодавства. Періодичність проведення планових перевірок навчальних закладів залежить від ступеня ризику від провадження господарської діяльності з надання освітніх послуг (далі — ступінь ризику). Критерії, за якими оцінюється ступінь ризику Критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності з надання освітніх послуг у системі загальної середньої та професійно-технічної освіти та визначається періодичність здійснення заходів державного нагляду (контролю), затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 30.03.2011 № 311. Щоб визначити ступінь ризику, потрібно врахувати строк, протягом якого навчальний заклад провадить господарську діяльність з надання освітніх послуг, та результати попередньої перевірки його діяльності. Навчальні заклади незалежно від форми власності можуть бути віднесені до одного з трьох ступенів ризику, зокрема таких, як: високий середній незначний Високий Суб’єктами господарювання з високим ступенем ризику визнають навчальні заклади, які провадять господарську діяльність з надання освітніх послуг не більш як один строк навчання. Також до навчальних закладів із високим ступенем ризику відносять заклади, у яких під час здійснення попередньої перевірки виявлено факти порушення вимог законодавства щодо провадження господарської діяльності з надання освітніх послуг у системі загальної середньої освіти. У навчальних закладах із високим ступенем ризику планові перевірки проводять раз на рік. Середній Суб’єктами господарювання із середнім ступенем ризику є навчальні заклади, які провадять господарську діяльність з надання освітніх послуг від одного до трьох строків навчання. У таких навчальних закладах планові перевірки проводять не частіше ніж раз на три роки. Незначний Навчальні заклади, що не належать до суб’єктів господарювання з високим і середнім ступенем ризику, вважають суб’єктами господарювання з незначним ступенем ризику. У таких навчальних закладах планові перевірки проводять не частіше ніж раз на п’ять років. Особливості проведення планової перевірки Заходи планової перевірки здійснюють у робочий час за присутності керівника навчального закладу, заступника або ж уповноваженої особи. До планової перевірки встановлено певні вимоги, зокрема такі: проведення відповідно до річного або квартального плану, затвердженого органом державного нагляду (контролю) обов’язкове письмове повідомлення про проведення перевірки не пізніше як за десять днів до її початку чітке визначення переліку питань, що перевірятимуть наявність відповідного розпорядчого документа дотримання строків проведення перевірки (перевірка не може тривати більше п’ятнадцяти, а в деяких випадках — п’яти робочих днів) Не вважають перевіркою діяльність органів державного нагляду (контролю), пов’язану зі збором інформації, метою якої є отримання відомостей про масові явища та процеси, що відбуваються в галузі освіти. Планову перевірку також слід відрізняти від поточного контролю, який здійснює орган управління освітою у підпорядкованих йому навчальних закладах у межах виконання своїх функцій і завдань.